De Geboortebubbel

De Geboortebubbel

photo by Alfred Kaneally

Tijdens de geboorte kom je in een soort trance. Je bewustzijn vernauwt, waardoor je het gevoel hebt in een “bubbel” te zitten. Je hebt een veranderde staat van bewustzijn, je neemt anders waar omdat je zintuigen anders zijn afgesteld. Dit is een natuurlijk proces waar wij tijdens de lessen regelmatig mee oefenen ( zie onder).  

In je “bubbel” zijn je zintuigen teruggetrokken en je neemt je omgeving nauwelijks/gedempt waar. Hierdoor heb je een hyperfocus op jezelf. Jouw hele aandacht is naar binnen gericht. Dit helpt je om af te stemmen op je lijf en op je kindje dat geboren wordt. In je bubbel heb je geen besef van tijd en ruimte. Je bent volledig in je “buik” en handelt intuïtief. Je reageert vertraagd of niet op je omgeving. Praten is lastig en verstoort jouw “bubbel”.

De geboortebubbel maakt een intuïtieve bevalling mogelijk waarin je afstemt op wijsheid van je eigen lichaam en maximaal gebruik maakt van de natuurlijke processen in je lichaam om de bevalling te bespoedigen. Deze bubbel helpt je ook om te ontspannen en los te laten. Hierdoor ervaar je de weeën als minder intens, maar zijn ze juist effectiever.

In je Bubbel

Stap 1. Laat je adem zakken (plaats eventueel je handen op je onderbuik). Voel je adem laag in je buik. Voel maar hoe je inademing je buik laat opzwellen en je bekkenbodem omlaag en opzij duwt.

Visualisatie: Stel je een ballon in je buik voor die je op de inademing opblaast en op de uitademing weer rustig leeg laat lopen. Voel maar hoe de ballon helpt om ruimte te maken; je buik naar voren laat opzwellen en breed laat worden. Voel hoe de ballon op een inademing zachtjes je bekkenbodem omlaag duwt en breed laat worden. Ervaar zachtheid in je buik en je hele bekkengebied op de uitademing.

Stap 2. Verleng je uitademing. Elke uitademing wordt steeds een klein beetje langer en langzamer. Breng je lippen een klein stukje van elkaar en adem uit tussen beide lippen door zachtjes uit. Je wangen, kaken en lippen zijn ontspannen. Voel maar hoe je op elke uitademing steeds een stukje dieper ontspant. Adem uit en ontspan je hele lichaam. Voel hoe je met elke uitademing steeds dieper en dieper ontspant.

Visualisatie: Stel je voor dat er op de uitademing een gouden draad de ruimte in stroomt. Met elke uitademing wordt deze draad steeds een stukje langer.

Optie 1: Wiegen en cirkelen. Door de beweging voor langere tijd te herhalen, help je jezelf om in je bubbel te komen.

Voorbeelden: Staand/zittend op bal/op handen en knieën/liggend op zij of op rug met kussen onder je bekken: Als riet in de wind, 8-tjes (salsa), cirkelen, smileys, scheppen enz.

Optie 2: Maak geluid. Alles is energie en met de trilling van geluid kan je heel makkelijk jouw eigen energie naar binnen richten in jouw eigen veilige bubbel.

Mmmmmmmm….. Laat dit zoemende geluid vanuit je kruin via je wervelkolom omlaag stromen richting je voeten. Op elke uitademing laat je het geluid in gedachten starten bij je kruin en omlaag stromen naar je voeten en misschien zelf iets verder, de aarde in.

Ssssshhhhhhh…. Lippen zachtjes van elkaar. Tong ontspannen iets omhoog richting verhemelte. Wangen kaken en lippen zijn ontspannen. Ontspan ook je schouders. Ontspannen met je hoofd heen en weer wiegen ondersteund het rustgevende effect van dit geluid.

Optie 3: Visualisatie

Bubbel

Stel je een bubbel of om jezelf heen voor. Op ongeveer een armlengte afstand. Geef jouw bubbel een mooi glanzend gouden laagje. Voel maar dat jij veilig in je eigen gouden bubbel zit. Jij bepaalt wie en wat er in deze bubbel binnenkomt. Alles wat jou op dit moment niet ondersteund mag je bedanken en buiten jouw bubbel plaatsen. Misschien wil je met je handen van je af duwen om ruimte te maken in jouw bubbel of deze nog even glad strijken. Ruim zo jouw hele bubbel op en voel maar dat jullie  hier samen veilig en geborgen zitten. Vanuit dat veilige gevoel kan jij ontspannen, loslaten en je overgeven aan het moment.

Volumeknop

Wordt je bewust van je omgeving; geluiden, dingen die je voelt of ruikt. Stel je dan voor dat je een volume knop hebt en draai deze omlaag. Ervaar maar hoe alles in je omgeving op de achtergrond verdwijnt, steeds wat zachter wordt, meer gedempt wordt. Keer dan met je aandacht naar binnen en verbind jezelf met de rust en stilte in jezelf. Keer naar binnen en voel dat jullie samen volledig aanwezig zijn in dit moment.  Voel de liefde in je hart voor jouw kindje. Vanuit dat warme liefdevolle gevoel ontstaat een rotsvast vertrouwen in jezelf en in je kindje. Dat vertrouwen helpt je om nog dieper te ontspannen, nog wat meer los te laten en je volledig over te geven.

Favoriete plek

Ga in gedachten naar een voor jou fijne plek (strand, bos, rivier enz.). Maak deze plek zo mooi en zo fijn als die kan zijn. Gebruik je fantasie. De zon schijnt, de wind streelt zachtjes langs je huid. Je loopt ontspannen rond, kijkt om je heen en ziet van alles: bloemen, bomen, dieren of een dierbare; net wat jij fijn vindt. Je loopt rustig rond totdat je een mooie plek ziet om te rusten. Misschien is er een kampvuur of een zacht bed. Jij voelt je helemaal veilig en ontspannen op deze plek. Deze plek ondersteund en draagt jou. Ontspan, laat los en geef je vol vertrouwen over.

Uit je bubbel

Breng je aandacht naar je inademing. Adem steeds iets dieper in. Voel maar hoe je meer energie krijgt bij elke inademing. Wordt je bewust van de ruimte om je heen, de geluiden om je heen. Komt  terug naar het hier en nu.

Je kan tijdens je bevalling in en uit je bubbel stromen zoals boven staat beschreven. Je zal merken dat wanneer de bevalling vordert je vaker en langer in je bubbel bent.

Je kiest zelf de manier die het beste bij je past. Misschien heb je tijdens de lessen wel een hele eigen manier gevonden om in je bubbel te komen. Jij weet het beste wat voor jou werkt.  

Als je kindje geboren wordt kan je in je bubbel blijven en op dezelfde rustige manier je baby de wereld in ademen.  Zorg ervoor dat je met de zwaartekracht mee kan bewegen. Dus op handen en knieën, gehurkt of op de baarkruk of steunend op een partner/bal.